‘Als je veilig de straat oversteekt, haal je de krant niet. Tenzij je de enige bent die de overkant van de straat levend weet te halen.’ Deze oude stelregel zegt genoeg over waar de media op uit zijn als ze op nieuws jagen. Voor een journalist zijn controversiële, of afwijkende uitspraken altijd interessanter dan voorspelbare reacties. Om je uit de tent te lokken wordt niet zelden de confrontatie opgezocht. In dit artikel zetten we de meest gebruikte confrontatietechnieken voor je op een rijtje.
De basis: een interview voorbereiden
Een goede voorbereiding is de beste verdediging tegen confrontaties met de media. Zorg ervoor dat je je kernboodschap, reactie of commentaar goed in je hoofd hebt zitten. Zó goed, dat het niet lijkt alsof je een lesje opdreunt, maar dat je je eigen verhaal ontspannen en op een natuurlijke manier kunt overbrengen.
Geef altijd korte en bondige antwoorden. Op deze manier geef je de interviewer niet de gelegenheid om foute of ongelukkige interpretaties van je antwoorden te maken. Iemand die snel een duidelijk verhaal vertelt, wint bovendien meer sympathie bij lezers, luisteraars of kijkers dan iemand die al te gewichtig doet.
Wil je hulp bij het formuleren van een sterke, korte kernboodschap? Dit komt uitgebreid aan bod tijdens onze diverse mediatrainingen. Neem contact op per e-mail voor advies!
Houd de regie!
Over het algemeen geldt: áls een journalist vragen stelt waarop je geen antwoord weet, maak je dan geen zorgen. De vragensteller is niet jouw vijand, hij/zij is slechts op zoek naar eerlijke antwoorden. Zeg dan gewoon dat je nu geen antwoord hebt en bied eventueel aan om er later op terug te komen. Stelt een journalist vragen waarop je geen antwoord wilt geven? Zeg dan nooit “geen commentaar”, maar leg duidelijk uit waarom je niet wilt of kunt reageren. Vertel vervolgens wat je wél kwijt wilt. Het allerbelangrijkst bij het omgaan met de media is dat je rustig en beleefd blijft, hoe onbeschaamd de vragen ook zijn.
Omgaan met de media –
Confrontatietechnieken, voorbeelden en tips
Stel: je bent politicus en een sensatiejournalist vuurt allerlei negatief gekleurde of lollig bedoelde vragen op je af. Wat doe je? Een paar voorbeeldsituaties:
- De overval
De situatie: Een verslaggever stelt een onverwachte vraag en hoopt dat jij met een mond vol tanden staat. De kijker of luisteraar is benieuwd: hoe zal jij op deze confrontatie reageren?
Wat doe je? Toon je niet overvallen en ga er even rustig voor staan, ook als je het druk hebt. Neem de tijd en ga het gesprek aan. Door kalm te blijven en juist de tijd te nemen voor de interviewer is hij het verrassingseffect van zijn overval kwijt… Maar jij hebt je spreektijd! - Op de persoon
Persoonlijke vragen zijn leuk voor de kijker, zeker als het om bekende politici of BN’ers gaat. Jij wilt het echter over inhoud hebben, zeker als je over het onderwerp overtuigende antwoorden paraat hebt.
De situatie: “Ik heb hier een foto waarop u duidelijk te zien bent met een andere dame dan uw vrouw. Het ziet er erg gezellig uit. Meet u met verschillende maten als het gaat om integriteit en betrouwbaarheid?”
Wat doe je? Antwoord bijvoorbeeld: “Dat ik spreek met meer mensen dan alleen mijn vrouw lijkt mij niet vreemd en doet niets af aan het belang van integriteit en betrouwbaarheid. Maar ik ben blij dat u het daar over wilt hebben want … gevolgd door uw kernboodschap.” De interviewer vindt jouw privéleven al snel niet zo interessant meer en probeert wat anders. Jij trekt de aandacht op natuurlijke wijze naar de onderwerpen die je wél wilt bespreken. - De list
De situatie: De journalist heeft een plan bedacht om een politicus in de val te lokken. Het publiek voelt zich medeplichtig en is benieuwd of de politicus zich laat vangen.
Wat doe je? Spreek, zodra je de list doorziet, de journalist hier direct op aan. Antwoord niet op de vraag zelf, maar zeg iets óver de vraag. Bijvoorbeeld: “Waarom vraagt u dat?”, of “Je wilt nu natuurlijk dat ik het beleidsplan ter discussie ga stellen, maar dat kun je vergeten.” En vervolg dit gesprek met jouw kernboodschap. - Humor
Sensatiejournalistiek is vaak als cabaret. Er moet wat te lachen zijn om goed te kunnen scoren.
De situatie: De journalist stelt je een lollig bedoelde vraag.
Wat doe je? Heel simpel: (glim)lach gezellig mee. Maar wees wel voorzichtig met zelf grappen maken. Denk niet dat je leuker kunt zijn dan de vragensteller. Gaat de grap ten koste van (andere) mensen, of is die anderszins niet gepast? Spreek de journalist hier dan direct op aan: “Ik heb het idee dat jij dit grappig vindt, ik vind dat niet, want…”. En vervolg het gesprek met jouw kernboodschap.
In alle voorbeeldsituaties zie je dat je door rustig te blijven de angel uit de situatie kunt halen. Laat je niet meeslepen door negatieve of vervelende vragen van de journalist. Zodra de situatie is geneutraliseerd, kun je de ‘gewonnen’ spreektijd gebruiken om je eigen kernboodschap onder de aandacht te brengen.
Effectief leren omgaan met media?
Uiteindelijk is het omgaan met media een kwestie van heel veel oefenen. In een mediatraining bij Brain Box oefen je verschillende communicatietechnieken en gespreksvaardigheden in concrete en realistische praktijksituaties. Er is veel aandacht voor het formuleren van jouw kernboodschap(pen) zodat je voorbereid bent op elke vraag, in welke situatie dan ook.
Bekijk ons overzicht van mediatrainingen of neem contact op voor een training op maat via +31 35 628 1870 ( 24/7 ) of per e-mail.