Omgaan met de media: Dit zijn de meest gebruikte confrontatietechnieken

Effectief leren omgaan met de media? Dit zijn de meest gebruikte confrontatietechnieken. Lees voorbeelden en tips.
omgaan met de media

‘Als je veilig de straat oversteekt, haal je de krant niet. Tenzij je de enige bent die de overkant van de straat levend weet te halen.’ Deze oude stelregel zegt genoeg over waar de media op uit zijn als ze op nieuws jagen. Voor een journalist zijn controversiële, of afwijkende uitspraken altijd interessanter dan voorspelbare reacties. Om je uit de tent te lokken wordt niet zelden de confrontatie opgezocht. In dit artikel zetten we de meest gebruikte confrontatietechnieken voor je op een rijtje.

De basis: een interview voorbereiden

Een goede voorbereiding is de beste verdediging tegen confrontaties met de media. Zorg ervoor dat je je kernboodschap, reactie of commentaar goed in je hoofd hebt zitten. Zó goed, dat het niet lijkt alsof je een lesje opdreunt, maar dat je je eigen verhaal ontspannen en op een natuurlijke manier kunt overbrengen. Geef altijd korte en bondige antwoorden. Op deze manier geef je de interviewer niet de gelegenheid om foute of ongelukkige interpretaties van je antwoorden te maken. Iemand die snel een duidelijk verhaal vertelt, wint bovendien meer sympathie bij lezers, luisteraars of kijkers dan iemand die al te gewichtig doet.

Wil je hulp bij het formuleren van een sterke, korte kernboodschap? Dit komt uitgebreid aan bod tijdens onze diverse mediatrainingen. Neem contact op per e-mail voor advies!

Hou de regie!

Over het algemeen geldt: áls een journalist vragen stelt waarop je geen antwoord weet, maak je dan geen zorgen. Zeg dat gewoon en bied eventueel aan om er later op terug te komen. Stelt een journalist vragen waarom je geen antwoord wil geven? Zeg nooit “geen commentaar”, maar leg duidelijk uit waarom je niet wilt of kunt reageren. Vertel vervolgens wat je wél kwijt wilt. Het allerbelangrijkst bij het omgaan met de media is dat je rustig blijft, hoe onbeschaamd de vragen ook zijn.

Confrontatietechnieken, voorbeelden en tips

Stel: je bent politicus en een sensatiejournalist vuurt allerlei negatief gekleurde of lollig bedoelde vragen op je af. Wat doe je? Een paar voorbeeldsituaties:

  1. De overval
    De situatie: Een verslaggever stelt een onverwachte vraag en hoopt dat jij met een mond vol tanden staat. De kijker of luisteraar is benieuwd: hoe zal de politicus op deze confrontatie reageren?

    Wat doe je?
    Toon je niet overvallen en ga er even rustig voor staan, ook als je het druk hebt. Neem de tijd en ga het gesprek aan. Door kalm te blijven en juist de tijd te nemen voor de  interviewer is hij het verrassingseffect van zijn overval kwijt… Maar jij hebt je spreektijd!

      
  2. Op de persoon
    Persoonlijke vragen zijn leuk voor de kijker, zeker als het om bekende politici gaat. Jij wilt het echter over inhoud hebben, zeker als je over het onderwerp overtuigende antwoorden paraat hebt.

    De situatie:
    “Ik heb hier een foto waarbij u zelf de anderhalve meter afstand niet goed aanhoudt, vindt u de coronaregels dus zelf eigenlijk onzin?”

    Wat doen je?
    Antwoord bijvoorbeeld: “Dat ook ík het op straat moeilijk vind om afstand te houden als iemand me begroet, doet niets af aan het belang van de afstandsregels. (gevolgd door kernboodschap)” De interviewer vindt dit al snel niet zo interessant meer en probeert wat anders. Jij trekt de aandacht op natuurlijke wijze naar de onderwerpen die je wél wilt bespreken.

      
  3. De list
    De situatie: De journalist heeft een plan bedacht om je in de val lokken. Het publiek voelt zich medeplichtig en is benieuwd of de politicus zich laat vangen.

    Wat doe je?
    Spreek, zodra je de list doorziet, de journalist hier direct op aan. Antwoord niet op de vraag zelf, maar zeg iets óver de vraag. Bijvoorbeeld:  “Waarom vraagt u dat?”, of “Je wilt nu natuurlijk dat ik het beleidsplan ter discussie ga stellen, maar dat kun je vergeten.” En vervolg dit gesprek met jouw kernboodschap.  


  4. Humor
    Sensatiejournalistiek is vaak als cabaret. Er moet wat te lachen zijn, om goed te kunnen scoren.

    De situatie: 
    De journalist stelt je een lollig bedoelde vraag.

    Wat doe je?
    Heel simpel: (glim)lach gezellig mee. Maar wees wel voorzichtig met zelf grappen maken. Denk niet dat je leuker kunt zijn dan de vragensteller. Gaat de grap ten koste van (andere) mensen, of is die anderszins niet gepast? Spreek de journalist hier dan direct op aan: “Ik heb het idee dat jij dit grappig vindt, ik vind dat niet, want…”. En vervolg het gesprek met jouw kernboodschap. 

In alle voorbeeldsituaties zie je dat je door rustig te blijven de angel uit de situatie kunt halen. Laat je niet meeslepen door negatieve of vervelende vragen van de journalist. Zodra de situatie is geneutraliseerd, kun je de ‘gewonnen’ spreektijd gebruiken om je eigen kernboodschap onder de aandacht te brengen.

Effectief leren omgaan met media?

Uiteindelijk is het omgaan met media een kwestie van heel veel oefenen. In een mediatraining bij Brain Box oefen je verschillende communicatietechnieken en gespreksvaardigheden in concrete en realistische praktijksituaties. 

Bekijk ons overzicht van mediatrainingen of neem contact op voor een training op maat via +31 35 628 1870 ( 24/7 ) of per e-mail.

Scroll naar top

Om deze website goed te laten werken maken we gebruik van cookies.